Ett varningens ord

Det här kan bli lite på längre sidan, men jag tror det kan vara värt att läsa för er som har en veckoinsats eller funderar på att köpa en.

Bakgrund:

Vi har i över 15 år regelbundet använt några i Finland inköpta veckoinsatser (RCI/Holiday Club) Skärmklipp 2015-11-16 14.08.35och är mycket nöjda med systemet som sådant. Nästan varje år har vi bytt våra veckor/poäng och semestrat runt om i världen och allt har fungerat klanderfritt.

Med tanke på förestående pensionering besökte vi spanska Solkusten för att se om det kunde vara en bas för längre höstvistelser inom RCI-systemet. Samtidigt har vi funderat på om vi möjligen behöver en tredje veckoinsats för att maximera vårt poängtal för längre vistelser.

Som vanligt blev vi inbjudna till en information om systemet. Denna gång bjöd man ut något nytt: inte nya veckoinsatser utan överföring av våra poäng till en spansk motsvarighet till Holiday Club vilket framförallt skulle ge oss fördelar i form av avsevärda rabatter på de poäng vi behövde vid byten. Dessutom skulle vi få rabatter också på hotellbokningar utanför RCI-systemet.

Eftersom insatsen var avsevärt lägre än vid inköp av en ny vecka kändes det som exakt vad vi behövde och vi slog till. Försäljaren var dessutom en mycket trevlig ung man från norra Finland och vi fick svar på alla frågor på ett trevlig toch sakligt sätt. Kontraktet vi skrev var på finska och man betonade vår rätt till ångerveckan (14 dagar). Betalning skulle vi göra först när ångerveckan var slut.

Skärmklipp 2015-11-16 14.08.59

Nå, väl hemma i Finland kontrollerade jag givetvis alla detaljerna med RCI/Finland.

  1. Löftet om 50 % rabatt på poänginsatsen visade sig vara bundet till en gammal kampanj som redan tagit slut och när en ny kommer visste man inte.
  2. Påståendet att de finska utbudet var sämre än de man fick via den spanska firman stämde inte.
  3. Vid en direkt fråga till den spanska försäljaren fick jag inom några timmar skriftligt svar: “jo, i och för sig.. dessa rabatter är bundna till vissa kampanjer…” Vi beslöt oss för att använda oss av ångeroptionen och sände på onsdag morgon ett email enligt anvisningar där vi – på finska – och delvis på engelska återtog köpet för vår del.

Inget svar på onsdag. Det jag efterlyste var en bekräftelse på att vår uppsägning kommit fram. En ny uppmaning  om bekräftelse skickade jag på torsdag morgon.

När jag på fredag morgon ännu inte fått svar, beställde jag en kurirtjänst till måndagen. Tanken var då att sända uppsägningen dels till agenten i Spanien och dels till den engelska firma från Isle of Man som enligt avtalet var huvudparten.

Sent fredag kväll plingade det till i min postlåda och där låg en bekräftelse från den spanska agenten vi gjort avtalet med att de erhållit min post, d.v.s den bifogade uppsägningen.

Vi kunde dra en suck av lättnad och avbeställa kurirtjänsten, den var ändå relativt dyr.

I och för sig var den föreslagna affären inte fel – RCI kunde bekräfta att våra poäng skulle ha fungerat också via den spanska firman. Däremot gav det muntliga försäljningstalet oss den föreställningen att vi skulle få fördelar som inte hade täckning i verkligheten, till den delen försökte man sälja oss luftslott.

Slutsats:

  1. vi blev i sig inte totalt lurade och företagets utrymmen, antalet anställda, den professionella försäljaren – allt talade för att företaget var seriöst.
  2. Vi fick avtalstexten på vårt eget språk och man gav korrekta anvisningar om vår rätt att ångra oss.
  3. det vi ännu borde ha gjort var att begära också de övriga löftena om extra förmåner skriftligt – avtalstexten innehöll bara allmänna regler om poängen och årliga avgifter.
  4. en precisering framförallt vart vi skulle skicka vår upphävning skulle ha behövts, före vi fick bekräftelsen kunde jag inte vara säker på om de skulle motta den i Spanien eller i England.

Skulle jag uppmuntra till avtal om veckoinsatser eller poäng i Spanien eller i något annat land eller skall man göra dessa affärer i sitt eget land, Finland?

Vi har utnyttjat vår ångerrätt en gång i Finland och där var det absolut inget problem. Redan det faktum att eventuella oklarheter skall utredas enligt ett främmande lands lagar eller i Europeiska konsumentverket gör att vårt lilla experiment ger mig anledning att styra dylika insatser till Finland.

Veckoinsatserna är super, och vi är helnöjda med systemet, men i fortsättning gör vi nog eventuella tilläggsköp i Finland.

PS. Jag vill understryka att inget av våra problem hade något som helst att göra vare sig med RCI eller med Holiday Club, där har allt fungerat! Jag har med flit lämnat bort namnet på den spanska agenten, de skötte sig ändå till slut och tog emot vår upphävning.

copyright2015

 

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

bloglovin


Image courtesy of foto76 at FreeDigitalPhotos.net

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.