Hönan eller ägget?

Hönan eller ägget – kunden eller företaget? Vem kommer först, vem finns för vem?

Om man utnyttjar ett företags tjänster finns det ganska ofta ett behov av att ta kontakt med företaget, att ställa frågor, att få rådgivning, att köpa nytt. En intresserad köpare och kund har ett stort behov av kontakt, för att för sig själv säkerställa, att hen gjort ett gott val. – En kund som inte är intresserad, ja, hen varken ringer eller köper, så enkelt är det.

Som företagare har jag dagligen behov av att för mina kunder kontakta banker, försäkringsbolag, församlingar och andra företag.

Men ni vet alla hur det går.ID-100244511

1. Det kan vara nästan omöjligt att hitta kontaktuppgifterna på företagets hemsida, speciellt församlingarna är dåliga på det här. Logiken varierar från sida till sida. Sen när man hittar telefonnumret gäller någon av följande regler:

– företaget/församlingen har telefontid bara vissa dagar, vissa klockslag, och där finns heller ingen enhetlig linje, så man får fylla almanackan med anteckningar om när man skall ringa vem. Okey, ibland kan du sköta ärendet över nätet..

– företaget har en telefonrådgivning, som man måste ringa för att boka tid att få ringa. Detta gäller speciellt banker och försäkringsbolag. Igen leder det till att almanackan fylls av anteckningar om telefontider.
Vet du vad personen du skall kontakta heter (exakt) kan du ju skriva email, men ofta är det fråga om främmande namn, konstiga stavningar, så du får inte ditt brev att gå fram.

– företaget har ett datastyrt telefonsystem, där du får höra på ändlösa menyer om att välja ett eller två, tre eller fyra och så ställs du i kö.

Telefonbolagen är bra på det här men överlägsna mästare är Sveriges skatteförvaltning (jag ringer för att beställa utredningar inför bouppteckningar). “Du har nummer sjuttiosju i kö…..” Flere gånger har det hänt att sen när jag kommit fram, efter en väntetid på upp till 45 minuter, behandlaren har sagt: “ett ögonblick” och satt mig tillbaka i kön, “du har nummer åttioen i kö..” för att jag var besvärlig och inte hade det fullständiga rikssvenska personnumret utan bara födelsedag och år samt namn.

Vart vill jag komma?

Jag förstår och inser orsakerna till dessa finfina nya telefonarrangemang, men nånstans på vägen har företagen tappat bort att det är vi kunder, som betalar både personalens löner och ägarnas vinstdividender.

Det måste finnas ett bättre system att bemöta dem, som verkligen är kunder och köper produkterna. När det gäller min kontakt med vissa banker och med församlingarna, skulle jag välja att INTE kontakta dem eller använda deras produkter, om jag skulle vara i den positionen att jag kunde välja. I dessa fall kan jag inte det.

Bara för att det är så svårt att nå dem.

Jag har själv min telefonsvarare på när jag behöver arbetsro eller har egna kunder på gång. Men jag lyssnar på mina meddelanden flere gånger per dag och ringer sedan direkt upp tillbaka, mina kunder behöver inte ligga i en oändlig telefonkö utan bara ge sitt telefonnummer.

I dag borde jag få samtala om en kunds ärende med en specifik person på Nordeas kontor i Lojo. – Wish me luck!

copyright 2014 bellas husse

 

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

bloglovin

Image courtesy of Vichaya Kiatying-Angsulee at FreeDigitalPhotos.net 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.